Wie zijn wij?
Over AURYN
De naam van een school zegt iets over haar identiteit, dus we vonden het belangrijk om er grondig mee bezig te zijn. Dankbaar hebben we gebruik gemaakt van de (geschonken!) begeleiding van Arjan Verschuur, ervaren procesbegeleider. Een hele dag mochten we op een prachtige plek in de Achterhoek zijn. We hebben op de ‘Hof van Moeder Aarde’ bij een vuurtje gezeten, hebben gestoeid en geanalyseerd, gewikt en gewogen, zijn in stilte gewandeld… en hebben na een aantal nachtjes slapen een keuze gemaakt, die door iedereen gedragen werd: AURYN [uitspraak: Aurien].
We begonnen onze zoektocht met het verzamelen van eigenschappen en kenmerken die we belangrijk vonden voor de nieuwe school. Aansluitend legden we deze op volgorde, met de vraag: welk kenmerk is voorwaarde en daarmee dienend voor andere kenmerken. Zo ontstond langzaam een beeld – fysiek op papier, maar door het delen ook innerlijk in iedereen van ons.
Lees meer
Er ontstonden drie gebieden:
- Bovenaan staat het gebied dat we het kind gunnen en mee willen geven: groei, ontwikkeling, zelfvertrouwen, schoonheid, glans etc.
- In het midden gaat het erom hoe we het doen en wat we nodig hebben om het gebied daarboven te verwezenlijken: moed, autonomie en samen scholen en ontwikkelen om met vuur, passie, enthousiasme en fantasie een transformatie in het onderwijs tot stand te brengen. Helpend daarin zijn ook tijd en rust en het leven met de seizoenen/de natuur.
- Onderaan staat het derde gebied, het gebied wat een beetje onder de aarde verscholen is en snel als vanzelfsprekend wordt beschouwd, maar wel van essentieel belang is: openheid in luisteren en spreken, spiritualiteit, verbinding, aandacht, veilige bedding en gedragenheid.
Na een individuele wandeling in stilte vertelden we aan elkaar welke namen vanuit de vastgestelde elementen en kwaliteiten van de school bij iedereen naar boven waren gekomen. De naam Auryn boeide ons allemaal vanuit verschillende redenen:
In het boek ‘Het oneindige verhaal’ van Michael Ende neemt het amulet Auryn een bijzondere rol in. Auryn heeft op de achterkant het opschrift: “Doe wat je wilt”. De drager van Auryn kan alles in vervulling laten gaan, wat hij wil. De misvatting schuilt in het idee datgene te wensen wat men wenst, verlangt en graag wil (hebben), terwijl het erom gaat erachter te komen wat men werkelijk of wezenlijk wil. In de loop van het verhaal wordt duidelijk dat wat aanvankelijk makkelijk leek één van de moeilijkste taken in het leven blijkt te zijn.
Als school zien we het als een centrale opgave om de wilskracht van de kinderen te stimuleren, opdat ze hun doel in het leven kunnen herkennen en bereiken.
Auryn draag de ‘AU’ in zich, het scheikundige symbool voor het element goud. Goud als symbool voor de zon, de bron van het leven. Goud als symbool voor het bijzondere, het waardevolle, de essentie die je nastreeft in het leven.
Auryn als verbinding met de drie bovengenoemde gebieden: Goud heeft de glans en de schoonheid uit het eerste gebied. Voor ons is het ook verbonden met de passie, de fantasie en de transformatie uit het tweede gebied. In het derde gebied ontstaat het goud wanneer je dit gebied ziet als de aarde. Hierin werken de waarneembare én niet waarneembare elementen aan het goud en zo hopen wij dat deze elementen ook zullen zorgen voor de kinderen, voor het team en voor de school als gemeenschap.
Samenvattend kun je Auryn zien als de alomvattende naam voor alles wat we het kind wensen, alles wat we nodig hebben om dit te verwezenlijken en de niet waarneembare krachten die de kinderen, ouders en leerkrachten begeleiden en de school zullen gaan omhullen met een glans.
Bianca de Ruiter
Ik ben Bianca en woon samen met mijn vriend en een grote grijze kater
in Zelhem.
Gezamenlijk hebben wij 5 kinderen die allen uitgevlogen zijn.
10 jaar geleden zijn wij uit het Westen van het land gekomen zodat ik kon gaan werken in een staatsvrije school. Ik heb daar veel mooie ervaring opgedaan met buitenonderwijs. Ik heb dan ook een warm hart voor buitenonderwijs.
In het verleden heb ik ook in de kinderboeken, en als ondernemer gewerkt.
Wij zijn graag op pad met onze oude camper en verder doe ik veel aan meditatie.
Ik lees en wandel graag en heb altijd ( veel te veel) ideeen om mooie dingen te maken. Handwerken, keramiek maken, houtbewerken, er staat thuis altijd wel ergens een project in wording.
Twee jaar geleden had ik steeds maar het gevoel meer te willen doen voor het welzijn van de natuur ,en ben ik me in gaan zetten om de vitaliteit en gezondheid van de natuur te verbeteren.
Ik ben van mening dat er momenteel ook veel nodig is in het onderwijs en dat vrijheid van onderwijs een groot goed is. Gelukkig zijn er veel nieuwe kleine initiatieven die proberen een andere koers te varen. Auryn is hier moedig in en dat was de reden dat ik daar ben gaan werken.
Kim van den Berg
Mijn naam is Kim van den Berg. Ik tel momenteel 57 lentes jong en ben geboren in Friesland in een gezin met vijf kinderen. Na mijn middelbare school heb ik HBO-J gedaan (tegenwoordig heet dat Social Work). Tijdens mijn jaarstage maakte ik kennis met de antroposofie in een heilpedagogisch instituut en heb me daar sindsdien mee verbonden.
Na mijn studie heb ik op de Zonnehuizen in Zeist gewerkt met kinderen met verstandelijke en/of psychiatrische problematiek. Vervolgens heb ik in Camphillgemeenschappen gewoond en gewerkt in het buitenland en heb me ingezet op diverse biodynamische boerderijen.
Ik woon nu ruim 30 jaar in Den Haag, maar ga naar Lettele verhuizen om daar in een woongemeenschap te gaan wonen. Samen met mijn man heb ik twee kinderen; een zoon van 24 en een dochter van 23 die allebei al uitgevlogen zijn.
Lees meer
Ik heb 13 jaar lesgegeven op Vrijeschool Wonnebald in Den Haag, waar ik als onderbouwleraar ruim twee ‘rondjes’ heb gedaan en rond nu ‘mijn’ zesde klas af met het eindtoneelstuk, kamp en eindfeest.
Hiervoor ben ik pedagogisch medewerker en manager geweest op een antroposofische BSO. Tijdens dit werk kwam ik erachter dat ik het boeiend vond om kinderen wat te leren en ben toen Helicon, de Vrijeschool Pabo, gaan doen, naast mijn baan en gezin. Dit was een drukke, maar zeer inspirerende tijd.
In mijn vrije tijd ben ik graag buiten aan het werk in de tuin, begeleid ik honingbijen, pluk ik kruiden waarmee ik zalfjes of tincturen maak of verwerk in maaltijden. Verder hou ik van wandelen en lezen en werk ik graag met mijn handen bv. met handwerken of houtbewerken.
Ik heb er heel veel zin in om de kinderen van de komende eerste klas te mogen begeleiden in hun ontwikkeling en te helpen om Auryn tot een prachtige bloeiende school te maken!
Laura Koelmans
Als kind van twee musici werd ik in 1988 in Utrecht geboren en ging daar, en later in Zeist, naar de vrijeschool.
Als jong meisje vond ik het al heerlijk om in lagere klassen te helpen en ‘juffie’ te spelen, maar na 13 jaar op de vrijeschool koos ik ervoor om naar de universiteit te gaan, waar ik orthopedagogiek studeerde. Ondertussen was ik actief in allerlei commissies en besturen van studentenkoren en -orkesten en maakte veel muziek.
Via een stage in een antroposofische instelling voor gehandicapte kinderen en jongeren in Duitsland vond ik de weg naar de antroposofische pedagogiek terug. Dit werd verdiept in mijn jarenlange inzet als staflid bij de Helios Zomerkampen, georganiseerd door de Christengemeenschap.
Lees meer
Ik zei de ‘reguliere’ orthopedagogiek vaarwel en koos ervoor om mijn lerarenopleiding te doen in Stuttgart, Duitsland, op de plek waar in 1919 de allereerste vrijeschool werd opgericht. Hier verdiepte ik me in de antroposofie en in het prachtige leerplan van de vrijeschool. Wat een inspirerende omgeving was dat voor mij!
Na deze studie keerde ik terug naar Nederland waar ik in Amsterdam met een eerste klas begon. Ik ben een absoluut bevlogen juf, leg de lat voor mezelf en de kinderen hoog, maar heb vooral ook ongelofelijk veel plezier in het lesgeven en het samen met de kinderen groeien en ontwikkelen. Ik bleef zes jaar bij deze klas, maar met wat onderbrekingen: in die periode werden ook mijn twee zoons geboren. Nog maar nauwelijks bijgekomen van de laatste bevalling rondde ik de zesde klas af met een kamp en een prachtige musical. Er volgde een rommelig jaartje waarin ik geen eigen klas had, maar veel invalwerk deed en met mijn gezin as we speak een mooie reis maak.
En met inmiddels een verhuizing in het vooruitzicht: naar Zutphen gaan we! En het kan geen toeval zijn dat daar precies op het moment dat wij verhuizen – deze zomer – een school start die naadloos aansluit bij al mijn idealen. Waar mijn kinderen terecht kunnen én waar ik weer juffie mag worden. Wat ben ik blij dat ik na de zomer bij Auryn mag starten met een klas, en mee mag bouwen aan deze prachtige school. Ik kan niet wachten!
Marie van Overbeeke
Mijn ouders noemden mij Marie Christine toen ik in 1978 geboren werd in de Eifel, Duitsland. Mijn eerste levensjaren bracht ik door op de schapenboerderij van mijn ouders in de rauwe Eifel. Lieflijk in een korte zomer, hard in de lange donkere winters.
Na de scheiding van mijn ouders verhuisde ik met mijn moeder naar Zuid-Duitsland, aan de Bodensee. Wonende in een Camphill-comunity, bezocht ik de Waldorfschool in Überlingen.
Als puber ging ik weer terug naar mijn vader in de Eifel. Hier werd een sterk beroep gedaan op mijn zelfstandigheid, wat ik dan ook stevig ontwikkelde. Met 17 jaar leerde ik mijn huidige man kennen, die een Demeterboerderij in de Eifel had en waarmee ik 12 jaar later zou trouwen.
Lees meer
Voordat het zover was, en voor onze verhuizing naar Nederland, heb ik de opleiding als (reguliere) kleuterjuf in München gevolgd. Mijn afsluitende beroepsstage deed ik in een kleuterklas in Kuala Lumpur, Maleisië, waardoor ik een jaar lang veel van Zuidoost-Azië kon zien en leren kennen.
In 2009 verhuisde ik samen met mijn Nederlandse echtgenoot naar Nederland.Na wat zoektochten langs een studie communicatiewetenschappen in Duitsland en een studie journalistiek in Nederland, heb ik me een aantal jaren gericht op het moeder zijn. Met twee dochters (geboren 2010 en 2011), kon ik in deze periode heel wat creatieve vaardigheden ontwikkelen; ik ben dus enthousiast voor alles wat je handen kunnen doen: handwerken, tekenen, schilderen, boetseren, werken met papier etc…
Mijn motivatie voor Auryn ligt in het verlangen naar onderwijs vanuit een holistische werkwijze en ruimte voor rust en voor initiatief, voor in- en uitademen, voor ernst en lol, voor natuur en cultuur.
Mijn kwaliteiten liggen in het organiseren en overzicht houden. Ik heb een scherpe blik wat betreft sociale verhouding en dynamiek. En ik ben ervan overtuigd dat de pedagogische principes vanuit de antroposofie ons voldoende handvatten geven om kinderen op een manier te onderwijzen, die hen laat groeien en werkelijk voorbereidt op het leven in de 21e eeuw.
In 2022 heb ik mijn studie op de Vrijschoolpabo in Leiden afgerond. Al het mooie en inspirerende wat ik de afgelopen jaren op de hogeschool en tijdens de stages, én de afgelopen jaren met mijn dochters geleerd heb, neem ik mee naar Auryn. Een school waarin we met elkaar een gemeenschap vormen die ertoe doet. Een school die kinderen een waarachtige basis biedt, opdat ze met vertrouwen en vreugde onze complexe wereld in kunnen vliegen. Met een innerlijk moreel kompas dat klopt.
Marleen de Wit
Ik ben Marleen, geboren in 1999 en een echte Zutphenaar.
Ik ben zelf opgegroeid met de Waldorfpedagogiek en zat vanaf de peuterspeelzaal tot en met de twaalfde klas op de Vrijeschool.
Al op jonge leeftijd ontdekte ik dat ik graag met (jonge) kinderen wilde gaan werken. Tegenwoordig word ik me ook steeds bewuster van mijn omgeving en de manier waarop wij als maatschappij omgaan met de natuur en de (mede)mens. Wat ik zie, motiveert me om het anders te willen doen. Door in het onderwijs te gaan werken, kan ik op kleine schaal dingen veranderen door samen met de kinderen de natuur en wereld te ontdekken. Ik wil kinderen onze wereld met eerbied laten ervaren.
Lees meer
Na de HAVO ben ik enthousiast gestart op de Vrijeschool Pabo in Leiden. Op het gebied van de theoretische achtergronden en het didactisch handelen heb ik veel kunnen leren. Mijn kennis over en toepassingsvaardigheden van de Waldorfpedagogiek zijn ruim verbreed. Echter merkte ik snel dat de praktijk, die ik tijdens de verschillende stages tegenkwam, weinig strookte met mijn eigen beroepsbeeld.
Van de ideeën en idealen, die we rondom het initiatief van het Vrije Leerkrachten College met elkaar delen, word ik echt warm. Ik ben dan ook met volle kracht ingestapt als initiatiefnemer om ander onderwijs vorm te geven op een nieuwe basisschool in Zutphen.
De Waldorfpedagogiek inspireert mij in alles wat ik doe, de grens tussen mijn hobby´s en wat ik doe voor het onderwijs is heel dun. Vaak ben ik te vinden achter mijn spinnewiel of met een schildersplank of een tekenboek. Het kunstzinnig werken gebruik ik om mezelf te uiten en tot rust te komen. Omdat ik zeer geïnspireerd ben door allerlei (vak)literatuur, breng ik veel tijd door met een boek. Daarnaast houd ik me bezig met voeding, sport en gezondheid. Ook verdiep ik me in het maken en toepassen van etherische oliën als ondersteuning van het fysieke en emotionele welbevinden van mezelf en anderen.
Saskia Spliet
Ik ben Saskia Spliet. Geboren op 7 oktober 1966. Samen met mijn man Luc wonen we alweer meer dan 25 jaar in Warnsveld. We hebben 3 kinderen. Deze zijn inmiddels 27, 25 en 19 jaar oud. Ik heb op de Vrije Pedagogische Academie te Zeist mijn PABO diploma behaald. Ik heb heel wat jaren gewerkt voor Stichting VSNON te Zutphen. Als peuterjuf, kleuterjuf, invalkracht en onderbouwleerkracht. Vanwege aanhoudende directieperikelingen heb ik vorig jaar zelf ontslag genomen. Dit VLC initiatief kwam op mijn pad en ik was meteen enthousiast. Het is inspirerend en heel fijn om dit samen vorm te geven en om samen in proces te zijn.
Vera Waardenburg
In 1991 werd ik in Zutphen geboren en ging daar tot mijn 18e naar de vrije school. Met de ruimte voor creativiteit binnen het onderwijs voelde en voel ik me hier helemaal thuis. Na het afronden van de middelbare school ging ik vrijwilligerswerk doen op een school in Oeganda. Dit maakte me enthousiast. Terug in Nederland verhuisde ik naar de Utrechtse Heuvelrug en volgde de vrijeschoolpabo, toen nog Helicon. In vakanties werkte ik veel op boerderijen, iets wat mij ook enthousiast maakt.
Tijdens een fietsreis in 2017, helemaal alleen naar Portugal, realiseerde ik mij dat het werken met kinderen voor mij de basis is, en het buiten kunnen zijn voor mij een waardevolle werkwijze binnen de pedagogie. Een jaar Warmonderhof om dit meer vorm te geven, volgde.
Lees meer
Door mijn zoektocht naar een school met ruimte voor buiten, belandde ik in 2019 in Zuid Limburg. Vlak over de grens in België was een startende vrijeschool die mij heel enthousiast maakte.
Jarenlang heb ik hier met veel plezier als kleuterleerkracht gewerkt. Ik ben veel met de kinderen buiten geweest. Hier ontstonden mooie dingen: hutten, muziekinstrumenten, ervaringen met blubber, wind en regen. Tijdens de activiteiten binnen heb ik met de kinderen gevilt, wol gesponnen en geverfd, het kerstspel gespeeld, gebakken en hout bewerkt.
Sinds april woon ik samen met mijn vriend in Utrecht. Een nieuwbouwhuis in Deventer brengt mij straks weer, wederom via de Utrechtse Heuvelrug, terug in de omgeving van Zutphen, waar ik erg naar uit kijk. Om weer op een startende school te werken, waar onderwijs ruimte kent.