Aannamebeleid

Mooi dat je overweegt om je kind bij Auryn op school te laten gaan. We hanteren een weloverwogen aannamebeleid. Dat doen we omdat wij het belangrijk vinden dat school- en thuissituatie voor een kind op elkaar aansluiten. Tevens menen wij dat voor het vormen van een gezonde, sprankelende (school)gemeenschap verbinding nodig is, tussen leerkracht en kind, maar ook tussen ouders en leerkrachten.

Ons aannamebeleid zet zich samen uit een drietal stappen: het bezoek van een ontmoetingsdag (voor ouders zonder kinderen), een speeluurtje voor kinderen (onder begeleiding van hun ouders) en een aannamegesprek. Ontmoetingsdagen en speeluurtjes kunnen in willekeurige volgorde bezocht worden, de laatste stap is het aannamegesprek. Wanneer vervolgens ouders en school tot de conclusie komen dat Auryn de juiste school voor je kind is, wordt de inschrijving afgerond en kan je kind bij ons starten.
Jaarlijks vinden er op drie momenten ontmoetingsdagen en speeluurtjes plaats. Hiervoor is aanmelding noodzakelijk. Dat kan hier voor de ontmoetingsdag en hier voor het speeluurtje.

Uw vierjarige kleuter begint op school

U kunt ervoor kiezen om uw kleuter langzaam te laten wennen aan de kleuterklas. Er bestaat de mogelijkheid om een kind enkele keren voor een (halve) dag op bezoek te laten komen in de klas. De leerkracht zal met u afspraken erover maken, hoe vaak dit gebeurt en of/wanneer u ook in de klas kan blijven. Op de eerste officiële dag gaat u samen met alle andere ouders naar buiten. Tranen en afscheidspijn, meestal eventjes, zijn normaal en een teken van een gezond hechtingsproces.

Zij-instroom

Wanneer je kind later in de kleuterklas of in een onderbouwklas instroomt, volgen we in grote lijnen dezelfde procedure. Echter zijn er enkele afwijkingen:

• We voeren twee gesprekken met ouders. In het eerste gesprek staan de redenen voor een schoolwissel centraal. Ook nemen we met jouw toestemming graag contact op met de leerkracht van de vorige school. Immers willen we een werkelijk passende plek kunnen bieden voor je kind.
  • In geval van urgentie kan de leerkracht ervoor kiezen dat afgeweken wordt van onze eis om eerst aan een ontmoetingsdag te hebben deelgenomen. Een ontmoetingsdag wordt dan wel zo spoedig mogelijk, d.w.z. op de eerst volgende gelegenheid, alsnog bezocht.
  • Als de leerkracht principieel positief is over een aanname van je kind, komt je kind op bezoek in de toekomstige klas. Kinderen vanaf klas 1 draaien drie dagen mee. Kleuters komen tijdens het buitenspelen onder begeleiding van hun ouder op bezoek.
  • Het tweede gesprek is het aannamegesprek, waarbij tevens gekeken wordt of we onderwijs aan je kind kunnen bieden. Beide gesprekken worden door de klassenleerkracht en een collega gevoerd. Bij zij-instromers hanteren wij een ‘vier-ogen-beleid’.
  • Nadat je kind zes weken op school zit, vindt er opnieuw een evaluatiegesprek plaats.

Het definitieve besluit of je kind bij ons op school kan starten, nemen we pas als je kind qua ontwikkeling in de buurt van de kleuterleeftijd komt. Immers willen we zorgvuldig kunnen onderzoeken of onze school en je kind bij elkaar passen. Wil je alvast eerder kenbaar maken dat je voor je kind in onze school geïnteresseerd bent, kan je ook al eerder het aanmeldformulier invullen en mailen aan adminstratie@vlc-auryn.nl

Download hier het aanmeldformulier